Przykład kolejności konfigurowanych elementów:
- Konfiguracja stawek podatkowych
- Metody wysyłki
- Metody płatności
- Konfiguracja producentów towarów
- Konfiguracja kategorii produktów
- Konfiguracja atrybutów produktu (kolor, rozmiar itd.)
- Konfiguracja produktu
Powyższa kolejność działania jest uniwersalna i z powodzeniem znajdzie zastosowanie w innych platformach e-comerce. Jeśli zaczniesz zagłębiać się w poszczególne etapy, możesz dostrzec, że łączą się one ze sobą bezpośrednio lub pośrednio. I tak, konfiguracja stawek podatkowych jest nam niezbędna do skonfigurowania wszystkich cen dostawy, płatności i w końcowym etapie produktów.
Powyższy diagram ma za zadanie zobrazować całą logikę działania przy planowaniu sprzedaży internetowej przy pomocy komponentu Virtuemart 3. W takiej też kolejności czytelnikowi zostanie przedstawiony proces konfiguracji.
Etap I – Konfiguracja stawek podatków
Czytając tę cześć artykułu, musisz się orientować, co to jest podatek VAT, i rozróżniać poprawnie kwoty brutto i netto. Dlaczego podatki to tak ważny element sklepu internetowego? Należy rozróżnić dwie grupy klientów, w tym klienta detalicznego, którego interesuje tylko cena brutto, jaką zapłaci za towar, takim klientem jest zwykły Kowalski. Klienta biznesowego będzie interesowała kwota netto danego towaru, ponieważ zapłacony VAT może odliczyć, jeśli zostanie wystawiona faktura na jego działalność gospodarczą.
W Polsce aktualnie obowiązuje kilka stawek podatku VAT, są to progi 23%, 8%, 5%, 0% i stawka zwolniony z podatku(ZW). Musisz się orientować, jaka stawka podatku VAT obowiązuje ustawowo w przypadku Twojego towaru.
Przejdźmy zatem do samej konfiguracji stawek podatkowych. W zapleczu administracyjnym Virtuemart, należy przejść do Produkty (rozsuwane menu) / Reguły obliczeniowe. Zwróć uwagę, że w VM sekcja, w której zarządzamy podatkami, została nazwana „Reguły obliczeniowe". Wiąże się to z tym że, w tej sekcji można również ustalić reguły rabatów.
Nad głównym widokiem (listy podatków) jest umiejscowiony zielony przycisk Utwórz. Kliknięcie przycisku przeniesie nas do kolejnego widoku, gdzie będziemy mogli zdefiniować swoje ustawienia reguły obliczeniowej.
Na powyższym formularzu należy wypełnić takie pola jak:
- Nazwa schematu – ta nazwa jest widoczna na karcie dodawania produktu przy wyborze podatku albo w koszyku przy realizacji zamówienia przez klienta. Ważne jest, aby jasno informowała, jaka stawka VAT jest zastosowana dla tego produktu.
- Opublikowane – zaznaczamy.
- Rodzaj obliczenia – do dyspozycji mamy takie opcje, jak modyfikacja ceny netto lub brutto. Dla definicji podatku jest odpowiednia opcja „Podatek VAT dla produktu".
- Działanie matematyczne – powinniśmy ustawić „+%".
- Wartość – w przypadku powyższego ustawienia, wpisana wartość musi zawierać wartość stawki VAT, np.: 23.
- Waluta – z listy dostępnych walut należy zdefiniować, której waluty dotyczy konfigurowana stawka VAT.
Kolejne opcje (Kategorie, Grupa klientów, Kraj, Województwa, Producenci) są opcjonalne, domyślnie brak wypełnienia danego pola definiuje ustawianą regułę dla wszystkich dostępnych opcji w danym ustawieniu. Opcje te są z reguły stosowane do definiowania rabatów na konkretną grupę produktów.
Po zapisaniu powyższych ustawień zostanie zdefiniowany podatek VAT zgodnie z podanymi ustawieniami. Jest to niezmiernie ważne, by skonfigurować podatki na samym początku przed dodawaniem jakichkolwiek produktów czy definiowaniem konkretnych metod wysyłki lub płatności. Uchroni to nas przed podwójnym wprowadzaniem danych.
Pierwszy, najprostszy etap konfiguracji sprzedaży uważam za zakończony. Konfiguracja stawek podatkowych to podstawowe ustawienia bez których nie będziesz wstanie prowadzić sprzedaży internetowej w sposób prawidłowy. Kolejne etapy zostaną przedstawione w osobnych artykułach. W następnym artykule zostanie całościowo przedstawiona konfiguracja metody wysyłek.