O Joomla!Joomla! w praktyceZlecamy wykonanieWybieramy wykonawcę witryny

Wybieramy wykonawcę witryny

Który z nich jest profesjonalistą? Który z nich jest profesjonalistą?
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Ofert wykonania witryny znajdziemy w Internecie zatrzęsienie. Swoboda gospodarcza oraz narzędzia do łatwego tworzenia stron internetowych powodują, że usługę tę może zaoferować praktycznie każdy. W rezultacie w morzu oferentów trudno odróżnić rzetelnych profesjonalistów od kiepskich łebmajstrów czy wręcz hochsztaplerów. Podpowiadamy, jak dokonać trafnego wyboru.

Jakiego wykonawcy poszukujemy

Nie jest zbytnią sztuką ustalić np. takie kryteria dobrego wykonawcy:

  • doradzi w opracowaniu założeń projektu,
  • wykona witrynę profesjonalnie,
  • rzetelnie wyceni swoją pracę,
  • zapewni obsługę gwarancyjną,
  • pomoże w utrzymaniu i rozwoju witryny.

Trudniej przekładać takie kryteria na konkretne techniki rozpoznawcze. Ale spróbujmy!

Od selekcji do wyboru

Na trafny wybór szczęśliwym trafem można liczyć, ale rozsądniej ograniczyć ryzyko niefortunnego wyboru. Dlatego kolejno:

  • dokonaj wstępnej selekcji oferentów na podstawie pobieżnego przeglądu ofert,
  • rozpoznaj dokładniej walory wyselekcjonowanych ofert i wybierz 3-5 kandydatów,
  • zapytaj wybranych o warunki realizacji zlecenia i wybierz oferującego najlepsze warunki wykonania.

Gdzie szukać oferentów?

Znajdziesz ich bez liku za pomocą wyszukiwarki - oto dwa odnośniki do wyników wyszukiwania w Google:

Jeśli zdecydowanie chcesz zlecić wykonanie witryny opartej na Joomla!, interesujące oferty znajdziesz być może:

Sposób na wstępną selekcję

O wyniku wstępnej selekcji zdecyduje głównie ogólne wrażenie, jakie sprawią strony oferentów i ich portfolio. Selekcję wstępną uczynimy jednak bardziej racjonalną, jeśli wobec wszystkich zastosujemy taką samą miarę, na przykład kwalifikując tylko oferentów, którym przyznamy trzy plusy za:

  • rzeczową ofertę,
  • świadectwa profesjonalizmu,
  • atrakcyjne portfolio.

Rzeczowość oferty

Ocena rzeczowości oferty nie powinna sprawić kłopotu. Przeglądając oferty wykonania witryn, chcemy się dowiedzieć:

  • co możemy zlecić, jaki zakres usług jest oferowany?
  • co trzeba zawrzeć w zleceniu, jakie materiały dostarczyć?
  • na jakie wydatki się przygotować, jak wstępnie oszacować koszt wykonania?
  • w jaki sposób złożyć zlecenie?
  • ile czasu zajmie realizacja zlecenia?

Jeśli podczas wstępnej selekcji znajdziesz te informacje w ofercie, śmiało przydziel oferentowi plus.

Miary profesjonalizmu

Wrażenie profesjonalizmu dość łatwo sprawić, dużo trudniej odróżnić profesjonalizm od amatorszczyzny czy wręcz hochsztaplerstwa. Przynajmniej w dziedzinie projektowania witryn.

Siedem pokrótce omówionych poniżej przymiotów profesjonalisty wskazuje na walory, których świadectwa możemy dostrzec w podejściu do uprawianej dziedziny i do klientów. Profesjonalizmowi w wykonaniu witryny poświęcamy odrębny artykuł.

Każdego profesjonalistę wyróżnia:

  • znawstwo (kompetencje),
  • doświadczenie,
  • wtajemniczenie,
  • elastyczność,
  • rzetelność,
  • spolegliwość,
  • wiarygodność.

Znawstwo

Wbrew pozorom nie świadczy o nim ani nafaszerowanie oferty niezbyt jasnymi akronimami i skrótami typu Ajax, PHP, XHTML czy CSS, ani "widoczność" technologii na stronie, objawiająca się licznymi "efektami specjalnymi" obliczonymi na wywołanie dobrego wrażenia. Przeciwnie - im trudniej dostrzec zabiegi techniczne, tym większe możemy mieć zaufanie do kompetencji twórcy.

Świadectwem znawstwa mogą być także materiały opublikowane czy to na witrynie projektanta, czy przez projektanta gdziekolwiek indziej. Jeśli jednak chcemy je uwzględniać w swojej ocenie, warto się nieco zapoznać z ich treścią i porównać z innymi publikacjami na ten temat. Czy rzeczywiście wnoszą coś nowego i istotnego?

Doświadczenie

Może go dowodzić wieloletnia obecność projektanta na rynku. Pewnym świadectwem jest ilość zrealizowanych projektów. Bywa wszakże, że doświadczony projektant nie może się pochwalić ani jednym, ani drugim, bo przez lata uczestniczył w pracach zespołów projektowych, a w samodzielnej działalności stawia dopiero pierwsze kroki. W tej mierze przyjdzie więc czasem polegać tylko na oświadczeniu projektanta.

Wtajemniczenie

Choć jego źródłem jest doświadczenie, nie jest tym samym. Można być doświadczonym projektantem klasycznych stron www, a równocześnie niewiele wiedzieć o CMS, nie mówiąc już o ich instalacji, konfiguracji i obsłudze, o rozbudowie i rozszerzeniach. Jeśli chcesz zlecić witrynę działającą na Joomla!, szukaj projektantów, którzy zgłębili ten system. Jeśli chcesz wykorzystać na sklep Virtuemart, sprawdź, czy oferent może wykazać się jego znajomością.

Elastyczność, rzetelność i spolegliwość

Objawiają się dopiero w konkretnych kontaktach - nie dowiesz się o nich ani z oświadczeń oferenta, ani nawet z komentarzy na jego witrynie. Z całą pewnością nie pozwoliłby sobie na upublicznienie krytycznych uwag.

Jeśli nie dysponujesz godnym zaufania poręczeniem tych walorów, rozważ bacznie wszelkie wątpliwości, jakie w tym względzie pojawią się przed powierzeniem wykonawstwa i podpisaniem umowy. Jak przestrogę trzeba traktować odwlekanie terminu odpowiedzi na istotne pytania, opóźnienia w przedstawieniu harmonogramu czy kosztorysu, itp.

Wiarygodność

Jeśli na stronie oferenta znajdujesz bez trudu dane kontaktowe, noty prawne, zasady świadczenia usług, możesz obdarzyć go pewnym kredytem zaufania. Ale jeśli nie sposób doszukać się tych informacji, lepiej znaleźć innych godniejszych zaufania.

Atrakcyjność portfolio

Mistrza najlepiej poznać po jego dziełach. Jeśli w portfolio znajdujesz atrakcyjne Twoim zdaniem realizacje, przyznaj oferentowi plus za to kryterium podczas wstępnej selekcji. Ale tylko na tym etapie. Dlaczego?

Atrakcyjne portfolio nie jest wystarczającym świadectwem wysokiej jakości zrealizowanych witryn! Co więcej, różnorodność i zewnętrzna atrakcyjność projektów w bogatym portfolio może wręcz odwracać naszą uwagę od walorów istotniejszych, niż artystyczna grafika.

Niewątpliwie, portfolio jest potwierdzeniem doświadczeń projektanta, jego możliwości, pracowitości, stażu, czasem też zdolności graficznych. Dlatego też uwzględniamy je we wstępnej selekcji oferentów. Ogólne wrażenie w tym momencie wystarczy.

Profesjonalna witryna

Solidnych dowodów wysokiej jakości pracy projektanta może dostarczyć tylko dokładny ogląd co najmniej jednego jego dzieła. Może to być zarówno witryna wybrana z portfolio, jak i firmowa witryna projektanta. Aby się przygotować do pogłębionej oceny tej jednej wybranej witryny, przeczytaj Profesjonalna witryna internetowa.

Agencja czy wolny strzelec?

Wykonawstwo witryn oferują nie tylko agencje zatrudniające liczne grono specjalistów, ale często także tzw. wolni strzelcy. Powiedzmy wyraźnie: nazwa agencji, jej zasobność kadrowa, ani też fakt działania projektanta w pojedynkę nie są świadectwami zawodowstwa. Niejeden freelancer mógłby dawać lekcje podstaw projektowania stron WWW agencyjnym wyrobnikom. O wyborze wykonawcy nie powinien decydować status prawny oferenta, ale realne dowody jego profesjonalizmu.

Oczywiście, decyzja o wyborze agencji lub indywidualnego wykonawcy ma pewne konsekwencje. Grono specjalistów w agencji i zespołowa praca nad projektem zwiększają prawdopodobieństwo solidnego wykonawstwa, ale i koszt realizacji. Umowa z freelancerem z kolei może być cenowo nawet bardzo atrakcyjna, ale i bardziej ryzykowna, zwłaszcza w przypadku dużych projektów.

Niestety, przeglądając strony z ofertami, szybko się przekonamy, że jedyną konkretną podstawę oceny oferentów stanowią ich własne witryny i zrealizowane projekty, bo w treści ofert zamiast rzeczowych informacji, mamy zwykle mieszankę promocyjnych frazesów.

Aby ograniczyć ryzyko niefortunnego wyboru, dokonaj najpierw selekcji wstępnej. Zanim jednak do niej przystąpisz, zapoznaj się z tym poradnikiem do końca po to, by Twoje wybory w możliwie dużym stopniu były racjonalne.

Zważ wszakże, że najpierw dokonujesz wstępnej selekcji, wybierasz kilku, może kilkunastu oferentów, spośród których później wybierzesz tego jednego. Do tej wstępnej selekcji potrzebujesz jedynie pewnych oznak, widocznych świadectw profesjonalizmu.

Poszukaj ich na stronach oferentów - firmowych lub osobistych. Nie daj się przy tym zwieść autopromocyjnym frazesom, ale szukaj konkretów!

Zlecać czy samodzielnie

Łatwość, z jaką można Joomla! zainstalować i skonfigurować, skłania do decyzji, by wykonać to zadanie samodzielnie lub powierzyć któremuś z pracowników czy zespołowi pracowników. Jeśli efekt będzie pomyślny, zasadności decyzji podważyć się nie da. Poniesiony koszt - trud i czas pracy - będzie na pewno mniejszy, niż koszty zlecenia.

Bywa także, że szefostwo firmy czy instytucji świadomie decyduje się na witrynę stworzoną amatorsko przez kogoś z pracowników.

Bywa, że szefowie urzędów, instytucji czy firm, powodowani różnymi motywami, powierzają to zadanie któremuś z pracowników czy nawet zespołowi pracowników. Częściej jednak decydują się na usługę firmy lub osoby projektującej strony internetowe zawodowo.

W dobrze zarządzanej organizacji wszelkie decyzje poprzedza rozważenie różnych opcji. Decyzja, komu powierzyć stworzenie strony internetowej, jak znaleźć odpowiedniego projektanta WWW i jak wybrać realizatora witryny na pewno nie powinna być pochopna.

W przypadku oferujących w Internecie wykonawstwo stron internetowych mamy się jednak na czym oprzeć: mistrza najlepiej poznać po jego dziełach.

Przyjrzyjmy się własnym witrynom oferentów i wybranym, zrealizowanym przez nich projektom.

 

Ostatnio zmieniany Pt. 26 Kwi 2013
comments powered by Disqus Powrót na górę
Oglądasz teraz:   O Joomla!Joomla! w praktyceZlecamy wykonanieWybieramy wykonawcę witryny