Wydrukuj tÄ™ stronÄ™

Profesjonalna witryna internetowa

Profesjonalna witryna internetowa
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Nie trzeba być znawcą, aby ocenić profesjonalizm wykonania witryny internetowej. Podpowiadamy Ci, jak oceniać witryny w portfolio firm webmasterskich i wykonane na zlecenie.

Pięć oznak profesjonalizmu

Profesjonalną witrynę wyróżnia kilka właściwości, które potrafi stwierdzić nawet laik:

  • dostÄ™pność
  • przejrzystość
  • użyteczność
  • aktualność
  • skuteczność

Dostępność

Witryną dostępną jest taka, z której może korzystać każdy, ktokolwiek z witryny chce skorzystać - bez względu na używane oprogramowanie, sprzęt czy własną sprawność psychoruchową. Oto kilka prostych testów, które można wykonać samodzielnie:

  • czy witryna otwiera siÄ™ bez problemów w różnych przeglÄ…darkach,
  • czy w testowanych przeglÄ…darkach witryna wyglÄ…da podobnie,
  • czy powiÄ™kszanie rozmiaru czcionki (naciskaj klawisze CTRL i "+") nie niszczy ukÅ‚adu strony,
  • czy wyglÄ…d witryny można dostosować do swoich potrzeb,
  • czy witryna odczytuje siÄ™ wygodnie w przeglÄ…darkach urzÄ…dzeÅ„ przenoÅ›nych - telefonie, tablecie, netbooku.

Jako dopełnienie tych testów można polecić próbę wysłuchania witryny w czytniku dla niesłyszących albo przejrzenie kilku stron w przeglądarce WebbIE lub jakiejś przeglądarce tekstowej, np. Lynx.

Przejrzystość

Witryną przejrzystą jest taka, która już na stronie głównej przedstawia czytelnie swoją ofertę treści i usług, a do potrzebnych miejsc można dotrzeć łatwo z każdej strony. Aby ocenić przejrzystość testowanej witryny, sprawdź, czy:

  • strona główna informuje o celu i zawartoÅ›ci witryny,
  • odnoÅ›niki w menu witryny jasno sygnalizujÄ… treÅ›ci,
  • znaczÄ…ce informacje sÄ… wyróżnione, a wyróżnienia Å‚atwo zauważyć,
  • wiÄ™kszÄ… ilość odnoÅ›ników pogrupowano tematycznie,
  • menu i inne narzÄ™dzia korzystania z witryny znajdujÄ… siÄ™ w spodziewanych miejscach.

Użyteczność

Witryną użyteczną jest witryna wygodna, prosta w obsłudze oraz przydatna - dostarcza poszukiwanych treści lub usług albo kieruje do innych podobnych zasobów w Internecie. Wprawdzie projektant odpowiada za wygodę i prostotę obsługi, a przydatność zależy głównie od wydawcy i redaktorów, ale gdy to projektant wskazuje nam witrynę do oceny, możemy na jej podstawie wyrobić sobie zdanie, czy zbudował podstawy użytecznej witryny. A podstawami użytecznej witryny są:

  • czytelny dostÄ™p do głównych opcji witryny z menu i innych modułów,
  • wyszukiwarka umożliwiajÄ…ca sprawdzenie, czy witryna zawiera poszukiwane treÅ›ci,
  • wskazówki lub przekierowania do innych zasobów o podobnym zakresie tematycznym.

Zwróć uwagę, że słowo użyteczność [ang. usability] stosowane jest w dwojakim znaczeniu, wskazuje na dwa aspekty witryny.

  • Å‚atwość obsÅ‚ugi, prostotÄ™ wykorzystania, czytelność interfejsu witryny,
  • przydatność, dostarczanie poszukiwanych treÅ›ci i usÅ‚ug.

Aktualność

Ocena aktualności witryny zależy od jej celów oraz udostępnianych treści. Magazyn informujący o wydarzeniach politycznych w kraju i w świecie może pretendować do miana aktualnego, jeśli serwuje nowe wiadomości przynajmniej raz dziennie. Wizytówka firmowa będzie aktualna dopóty, dopóty żadna z umieszczonych na niej informacji się nie zmieni, choć wszystkie mogą pochodzić sprzed tygodni, miesięcy, czy nawet i lat.

Gdy szukamy wykonawcy witryny, istotniejsza jest łatwość aktualizowania witryny. Dowiedz się:

  • czy możliwe bÄ™dzie samodzielne dodawanie nowych informacji,
  • czy możliwa bÄ™dzie wymiana treÅ›ci umieszczonych przez projektanta,
  • czy możliwa bÄ™dzie zmiana wystroju graficznego, w tym chwilowa, np. na żaÅ‚obny,

Skuteczność

Witryną skuteczną jest taka, która przyciąga wielu odwiedzających swoją ofertą i którą łatwo znaleźć w wynikach wyszukiwania.

Skuteczność buduje każda z wymienionych powyżej własności, powodując, że witryna jest atrakcyjna dla odwiedzających. Ale te walory nie przysporzą witrynie zbyt wielu odwiedzających, jeśli i projektant, i wydawca wespół z redaktorami nie zadbają o wysoką pozycję witryny w indeksach wyszukiwarek internetowych, głównie najpopularniejszej - wyszukiwarki Google.

Wysokie miejsce w wyszukiwarkach można uzyskać wskutek specjalnych zabiegów pozycjonujących, ale fundamentem jest zoptymalizowanie witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych polegające na:

  • zgodnym z rolÄ… i wagÄ… oznaczaniem każdego elementu treÅ›ci witryny,
  • zwiÄ™zÅ‚ych i trafnych streszczeniach - opisach caÅ‚ej witryny oraz udostÄ™pnianych treÅ›ci i usÅ‚ug,
  • rzetelnym doborze słów kluczowych charakteryzujÄ…cych witrynÄ™ oraz treÅ›ci stron i usÅ‚ugi.
Ostatnio zmieniany Cz. 15 Sie 2013
comments powered by Disqus

Najnowsze od Stefan Wajda