Pięć oznak profesjonalizmu
Profesjonalną witrynę wyróżnia kilka właściwości, które potrafi stwierdzić nawet laik:
- dostępność
- przejrzystość
- użyteczność
- aktualność
- skuteczność
Dostępność
Witryną dostępną jest taka, z której może korzystać każdy, ktokolwiek z witryny chce skorzystać - bez względu na używane oprogramowanie, sprzęt czy własną sprawność psychoruchową. Oto kilka prostych testów, które można wykonać samodzielnie:
- czy witryna otwiera się bez problemów w różnych przeglądarkach,
- czy w testowanych przeglądarkach witryna wygląda podobnie,
- czy powiększanie rozmiaru czcionki (naciskaj klawisze CTRL i "+") nie niszczy układu strony,
- czy wygląd witryny można dostosować do swoich potrzeb,
- czy witryna odczytuje się wygodnie w przeglądarkach urządzeń przenośnych - telefonie, tablecie, netbooku.
Jako dopełnienie tych testów można polecić próbę wysłuchania witryny w czytniku dla niesłyszących albo przejrzenie kilku stron w przeglądarce WebbIE lub jakiejś przeglądarce tekstowej, np. Lynx.
Przejrzystość
Witryną przejrzystą jest taka, która już na stronie głównej przedstawia czytelnie swoją ofertę treści i usług, a do potrzebnych miejsc można dotrzeć łatwo z każdej strony. Aby ocenić przejrzystość testowanej witryny, sprawdź, czy:
- strona główna informuje o celu i zawartości witryny,
- odnośniki w menu witryny jasno sygnalizują treści,
- znaczące informacje są wyróżnione, a wyróżnienia łatwo zauważyć,
- większą ilość odnośników pogrupowano tematycznie,
- menu i inne narzędzia korzystania z witryny znajdują się w spodziewanych miejscach.
Użyteczność
Witryną użyteczną jest witryna wygodna, prosta w obsłudze oraz przydatna - dostarcza poszukiwanych treści lub usług albo kieruje do innych podobnych zasobów w Internecie. Wprawdzie projektant odpowiada za wygodę i prostotę obsługi, a przydatność zależy głównie od wydawcy i redaktorów, ale gdy to projektant wskazuje nam witrynę do oceny, możemy na jej podstawie wyrobić sobie zdanie, czy zbudował podstawy użytecznej witryny. A podstawami użytecznej witryny są:
- czytelny dostęp do głównych opcji witryny z menu i innych modułów,
- wyszukiwarka umożliwiająca sprawdzenie, czy witryna zawiera poszukiwane treści,
- wskazówki lub przekierowania do innych zasobów o podobnym zakresie tematycznym.
Zwróć uwagę, że słowo użyteczność
[ang. usability] stosowane jest w dwojakim znaczeniu, wskazuje na dwa aspekty witryny.
- łatwość obsługi, prostotę wykorzystania, czytelność interfejsu witryny,
- przydatność, dostarczanie poszukiwanych treści i usług.
Aktualność
Ocena aktualności witryny zależy od jej celów oraz udostępnianych treści. Magazyn informujący o wydarzeniach politycznych w kraju i w świecie może pretendować do miana aktualnego, jeśli serwuje nowe wiadomości przynajmniej raz dziennie. Wizytówka firmowa będzie aktualna dopóty, dopóty żadna z umieszczonych na niej informacji się nie zmieni, choć wszystkie mogą pochodzić sprzed tygodni, miesięcy, czy nawet i lat.
Gdy szukamy wykonawcy witryny, istotniejsza jest łatwość aktualizowania witryny. Dowiedz się:
- czy możliwe będzie samodzielne dodawanie nowych informacji,
- czy możliwa będzie wymiana treści umieszczonych przez projektanta,
- czy możliwa będzie zmiana wystroju graficznego, w tym chwilowa, np. na żałobny,
Skuteczność
Witryną skuteczną jest taka, która przyciąga wielu odwiedzających swoją ofertą i którą łatwo znaleźć w wynikach wyszukiwania.
Skuteczność buduje każda z wymienionych powyżej własności, powodując, że witryna jest atrakcyjna dla odwiedzających. Ale te walory nie przysporzą witrynie zbyt wielu odwiedzających, jeśli i projektant, i wydawca wespół z redaktorami nie zadbają o wysoką pozycję witryny w indeksach wyszukiwarek internetowych, głównie najpopularniejszej - wyszukiwarki Google.
Wysokie miejsce w wyszukiwarkach można uzyskać wskutek specjalnych zabiegów pozycjonujących, ale fundamentem jest zoptymalizowanie witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych polegające na:
- zgodnym z rolą i wagą oznaczaniem każdego elementu treści witryny,
- zwięzłych i trafnych streszczeniach - opisach całej witryny oraz udostępnianych treści i usług,
- rzetelnym doborze słów kluczowych charakteryzujących witrynę oraz treści stron i usługi.