Polski rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, zwiększając stale swoją wartość. Według analiz* jego wartość szacowana jest na 17,6 mld złotych, a w bieżącym roku Internauci dokonają zakupów za niemal 7,5 mld złotych. To o 1 mld więcej niż w roku ubiegłym. Klientem e-sklepów jest już co trzeci Polak. Prezentowany raport odpowiada na pytanie: Jak wygląda bezpieczeństwo e-zakupów?
Badania w ramach raportu przeprowadzone zostały na przełomie stycznia i lutego 2011 roku na próbie 1428 sklepów internetowych, obecnych na polskim rynku co najmniej rok. Przeprowadzona analiza wykazała, że jedynie 14% sklepów internetowych automatycznie wprowadza szyfrowanie informacji w najważniejszych punktach przesyłania danych. Zalicza się do nich strony: rejestracji, logowania i składania zamówienia. Kolejne 7% posiada zainstalowany certyfikat SSL, który nie chroni danych na co najmniej jednej z nich. Stwierdzono jednocześnie, że ok. 79% przebadanych e-sklepów nie zastosowało żadnych środków bezpieczeństwa.
Raport „Bezpieczeństwo zakupów w polskich sklepach internetowych” stanowi cenne źródło informacji dla osób robiących zakupy za pośrednictwem Internetu. Można w nim przeczytać m.in.:
- na co zwracać uwagę podczas zakupów w Internecie;
- jak sprawdzać, czy szyfrowane połączenie jest rzeczywiście bezpieczne;
- jakim zabezpieczeniom można ufać;
- na co zwracać uwagę podczas przesyłania danych, składania zamówień i płatności;
- w jaki sposób nieuczciwe sklepy mogą wprowadzać klientów w błąd podczas korzystania z ich usług.
Dane z badania zostały również wykorzystane do stworzenia polskiej mapy zakupów internetowych. Pokazuje ona rozmieszczenie e-sklepów w Polsce, wskazując lokalizacje bezpiecznych sklepów na tle poszczególnych województwach oraz wyróżnia najpopularniejsze i najbezpieczniejsze branże polskiego e-commerce.
Z pełnym raportem można zapoznać się pod adresem: https://certyfikatyssl.pl/resources/bezpieczenstwo_zakupow_w_polskich_e-sklepach_raport.pdf
* źródło: Euromonitor International http://www.euromonitor.com/